Toetsresultaten als motor voor kwaliteitsontwikkeling
Toetsen is pas zinvol als de uitkomsten leiden tot inzicht en actie. In deze training leer je hoe je toetsgegevens op school- en groepsniveau systematisch analyseert, vertaalt naar een gerichte aanpak en een structurele plek geeft in de kwaliteitscyclus van de school. Toetsdata worden geen doel op zich, maar een middel om tot daadwerkelijk beter onderwijs te komen.
Inhoud van de training
In de training behandelen we de volgende onderdelen:
- Voorwaarden voor een goede analyse
- Stappen naar een onderbouwde en snelle toetsanalyse
- Toetsen betekenisvol inzetten binnen de kwaliteitscyclus
- Formuleren van schoolstandaarden
- Ambities vertalen naar beleid en praktijk
Werkwijze
We starten met theoretische kaders en vertalen deze direct naar de praktijk. Je werkt met eigen toetsgegevens en oefent in het maken van analyses. Samen met andere deelnemers verken je hoe toetsresultaten structureel kunnen bijdragen aan onderwijsverbetering, beleidsvorming en teamontwikkeling. Je ontvangt concrete formats, handvatten en feedback.
Opbrengst
Na deze training:
- Kun je een goede analyse maken van toetsgegevens op leerling-, groeps- en schoolniveau
- Kun je deze analyseresultaten vertalen naar concrete verbeteracties
- Weet je hoe je toetsgegevens koppelt aan schoolstandaarden en beleid
- Kun je toetsing structureel opnemen in de kwaliteitszorg van jouw school
Goede resultaten behoeven een goede instructie. Bekijk ook de training over effectieve instructie.
Praktische informatie
Voor wie: Schoolleiders, intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren
Duur: De basistraining bestaat uit 2 dagdelen of 1 hele dag (8uur). De verdieping is een extra dagdeel (4uur)
Locatie: Incompany / in overleg
Kosten: Op aanvraag
Wil je toetsen écht zinvol maken? Neem vrijblijvend contact op.
KPC Groep
Drs. Hand Boudestein / Helen Degenhart
085 – 2101 580
info@kpcgroep.nl
Helvoirt (NB)
Vragen of meer informatie?
Laat KPC Groep contact met u opnemen.