Kwaliteit van het primaire proces – 1801

Onderwijskwaliteit verbeteren met focus op het primaire proces

Goed onderwijs begint bij een sterk primair proces. 1801 Jeugd & Onderwijsadvies biedt begeleidingstrajecten op maat om de onderwijskwaliteit te ontwikkelen, te monitoren en duurzaam te borgen. Dit doen we altijd in afstemming met jouw schoolcontext en met oog voor wat er al staat. Onder ‘kwaliteit’ verstaan wij onder andere:

  • Directe instructie
  • Zicht op ontwikkeling
  • Differentiatie
  • Klassenmanagement
  • Coöperatief leren
  • Leeromgevingen

Onze begeleiding richt zich op het versterken van deze bouwstenen in samenhang, met als doel: beter onderwijs voor elke leerling.

Een effectieve instructie is gericht op doelgericht lesgeven, actieve betrokkenheid van leerlingen en een systematische opbouw van het aanbod. Daarbij staat de leerkracht centraal in het afstemmen op onderwijs- en ondersteuningsbehoeften, met een heldere structuur in de lesopbouw.

Bij zicht op ontwikkeling werk je doelmatig en planmatig aan het realiseren van opbrengsten, in lijn met de verwachtingen van de school. Wij ondersteunen bij het inrichten van cyclisch werken volgens de PDCA- of 4D-cyclus, met aandacht voor korte, middellange en lange termijn. Ook advisering rond het kiezen en invoeren van een leerlingvolgsysteem behoort tot de mogelijkheden.

De leerkracht sluit met het onderwijsaanbod aan bij de uiteenlopende onderwijs- en ondersteuningsbehoeften binnen de groep. Wij begeleiden bij het versterken van didactische en organisatorische vaardigheden, zodat differentiatie effectief en doelgericht wordt ingezet in de praktijk.

Klassenmanagement

Een goed georganiseerd groepsproces draagt bij aan rust, structuur en veiligheid in de klas. Wij ondersteunen scholen bij het versterken van het klassenmanagement, met oog voor een positief pedagogisch klimaat waarin elke leerling zich gehoord en gezien voelt.

Coöperatief leren

Coöperatieve leerstrategieën dragen bij aan een rijk, interactief leerklimaat. Ze versterken niet alleen de betrokkenheid van leerlingen, maar ook de kwaliteit van het onderwijsaanbod. Onze adviseurs begeleiden bij het invoeren en borgen van coöperatief leren binnen de school.

Leeromgevingen

Een betekenisvolle leeromgeving stimuleert eigenaarschap, betrokkenheid en actief leren. Wij denken mee over het vormgeven van uitdagende, inspirerende leeromgevingen die aansluiten bij de visie van de school en de behoeften van de leerlingen.

Onze adviseurs hebben ruime ervaring in het begeleiden van leerkrachten, het draaien van een groep en het leidinggeven aan een school. Geen standaardaanpak, maar maatwerk – met jouw vraag als vertrekpunt. Binnen 1801 beschikken we over een breed team van experts, waardoor altijd een passende begeleider beschikbaar is.

Voor wie: Schoolleiders, bestuurders en beleidsadviseurs in het primair -, voortgezet onderwijs en MBO.
Duur: In overleg
Locatie: Op school / in overleg
Kosten: Op aanvraag

Benieuwd wat 1801 voor de onderwijskwaliteit op uw school kan betekenen? Neem contact op.

Vragen of meer informatie?
Laat 1801 contact met u opnemen.

Deel deze dienst