Geïntegreerd taal/leesonderwijs – Het ABC

Begrijpend lezen gaat verder dan alleen strategieën aanleren; het draait om actief denken tijdens het lezen. De adviseurs van Het ABC ondersteunen scholen bij het versterken van hun taal- en leesonderwijs – van visieontwikkeling tot praktische uitvoering. Zij begeleiden scholen bij het maken van inhoudelijke keuzes, trainen leerkrachtvaardigheden en ontwerpen trajecten op maat, passend bij de specifieke onderwijscontext.

Het ABC hanteert een geïntegreerde benadering van taal, waarbij lezen, spreken en schrijven als samenhangende vaardigheden worden ontwikkeld. Er wordt gewerkt met rijke, betekenisvolle teksten en actuele wetenschappelijke inzichten, zoals uit Rijke taal (Smits & Van Koeven, 2020). Zo verbinden zij begrijpend lezen aan thematisch onderwijs, zetten zij kinderliteratuur effectief in en stimuleren taaldenkgesprekken die het taalbegrip verdiepen.

  • Studiebijeenkomst verdiepend tekstbegrip
  • Implementatietraject Close Reading
  • Vergelijkende presentatie van taal- en leesmethodes
  • Training effectief leesonderwijs: wat werkt?
  • Coaching op leerkrachtvaardigheden (o.a. technisch lezen groep 3-5)
  • Inspiratiebijeenkomst schrijven, lezen en spreken
  • Scholing spellingdidactiek op ondersteuningsniveaus 1 t/m 3

Ook scholen die willen starten met Close Reading kunnen bij ons terecht voor trajecten die aansluiten bij de ondersteuningsbehoefte van het team. Van een eerste kennismaking tot volledige implementatie, altijd met aandacht voor thematisch en verdiepend tekstbegrip.

Het ABC ondersteunt scholen bij het betekenisvol en doordacht vormgeven van taalonderwijs, zodat leerlingen taalvaardigheden ontwikkelen die hen verder brengen in hun leerproces en denken.

Voor wie: Taalcoördinatoren, intern begeleiders, leesconsulenten en schoolleiders
Duur: In overleg
Locatie: In overleg
Kosten: Op aanvraag

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over de mogelijkheden voor uw school?

Vragen of meer informatie?
Laat Het ABC contact met u opnemen.

Deel deze dienst