Executieve functies – Het ABC

Waarom komt een leerling niet op gang? Hoe verklaar je het verschil tussen potentie en prestaties? Executieve functies (EF) zijn cruciaal voor leren en gedrag. Het zijn de regelfuncties van de hersenen die helpen gedrag, gedachten en emoties doelgericht te sturen. Wanneer deze vaardigheden onvoldoende ontwikkeld zijn, kan dit de leerontwikkeling van een leerling beperken.

Het ABC ondersteunt scholen met een compleet aanbod rond executieve functies, gericht op zowel onderwijsprofessionals als leerlingen. Van signalering tot begeleiding: samen werken we aan inzicht én aanpak. Samen bouwen we aan sterkere executieve functies en meer schoolsucces. Of het nu gaat om signaleren, begrijpen of begeleiden: Het ABC denkt graag mee in een aanpak die werkt.

Interactieve sessies waarin theorie en praktijk samenkomen. Leerkrachten, intern begeleiders en andere onderwijsprofessionals krijgen:

  • Inzicht in wat executieve functies zijn
  • Handvatten om gedrag te herkennen en te duiden
  • Praktische strategieën voor versterking van EF in de klas of thuis

Deze trainingen zijn inzetbaar voor zowel het basis- als voortgezet onderwijs.

Voor leerlingen uit groep 6, 7 of 8 van het primair onderwijs of de 1e/2e klas van het voortgezet onderwijs. De begeleiding wordt afgestemd op de ondersteuningsbehoeften, met leerdoelen die worden vastgesteld in overleg met leerling, ouders en school.

  • Regulier traject: 6 sessies in 6 weken
  • Intensief traject: 12 sessies in 6 weken

In beide trajecten wordt gewerkt aan zelfinzicht, strategiegebruik en vaardigheden. Ouders en leraren worden nauw betrokken, zodat de begeleiding doorloopt in de dagelijkse praktijk.

Bedoeld voor leerlingen die moeite hebben met executieve functies zoals concentratie, plannen of organiseren. In kleine groepen werken zij aan het versterken van deze vaardigheden, onder deskundige begeleiding.

Executieve functies vormen de basis voor effectief leren, plannen en sociaal functioneren. Wanneer leerlingen moeite hebben met bijvoorbeeld impulsbeheersing, taakinitiatie of flexibiliteit, kan dat hun schoolontwikkeling belemmeren. Door executieve functies te versterken, vergroten we niet alleen het schoolsucces, maar ook het zelfvertrouwen en het handelingsrepertoire van leerlingen in de klas én daarbuiten.

Voor wie: Leerlingen, leerkrachten en overige onderwijsprofessionals
Duur: In overleg
Locatie: In overleg
Kosten: Op aanvraag

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over dit traject?

Vragen of meer informatie?
Laat Het ABC contact met u opnemen.

Deel deze dienst