Close Reading (po) – Expertis

Close Reading: Verdiepende manier van begrijpend lezen

Close Reading is een verdiepende aanpak van begrijpend lezen waarbij de inhoud van een complexe tekst centraal staat. Leerlingen werken op actieve wijze met de tekst door te herlezen, aantekeningen te maken, samen te vatten, te monitoren, samen te werken, te redeneren, te discussiëren en te reflecteren.

Veel leerlingen vinden begrijpend lezen niet zo leuk. Terwijl het een essentiële vaardigheid is in de 21ste eeuw. Close Reading verandert dit: de tekst staat centraal en leerlingen worden uitgedaagd tot actief lezen. Het resultaat? “yes, begrijpend lezen!” wordt wél gezegd.

Bij Close Reading werkt de leraar met een tekst of prentenboek dat meerdere keren gelezen wordt, verdeeld over meerdere lessen. De leraar stelt verdiepende vragen en stimuleert leerlingen om intensief met de tekst aan de slag te gaan. In de lessen is veel ruimte voor gesprek, discussie en schriftelijke verwerking. Door variatie in teksten en werkvormen wordt begrijpend lezen aantrekkelijk voor zowel leerlingen als leraren.

Close Reading is geschikt voor het primair én voortgezet onderwijs.

Expertis begeleidt scholen bij het invoeren van Close Reading. Samen met het team wordt een traject vormgegeven dat past bij de werkwijze van de school.

Een invoeringstraject bestaat uit:

  • Drie tot vier studiemomenten per jaar
  • Klassenbezoeken met feedbackgesprekken
  • Overleg met de stuurgroep voor afstemming en borging

Tijdens de studiemomenten krijgen leraren inhoudelijke kennis en concrete lesvoorbeelden. Er is ruimte om samen lessen voor te bereiden, waardoor het geleerde direct toepasbaar is in de klas. Aansluiting bij thema’s en methodes van de school is een belangrijk uitgangspunt.

In een tweede jaar is verdieping mogelijk op onderwerpen als:

  • Differentiatie bij Close Reading
  • Koppeling met zaakvakken
  • Monitoring van leerlingen en de doorgaande leerlijn
  • Versterken van mondelinge en schriftelijke taal

Kennismaken met Close Reading

Wil je eerst laagdrempelig kennismaken? Kies dan voor een kennismakingsbijeenkomst. Leraren maken kennis met de achtergronden van Close Reading, ervaren hoe een lessenserie eruitziet, en bespreken hoe de aanpak past binnen de eigen school.

Wat is het: verschillende begeleidingstrajecten en een complete leergang voor leraren om kennis te maken met Close Reading.
Voor wie: leraren, intern begeleiders, directie, taal- en leescoördinatoren.
Onderwijstype: primair onderwijs.
Wat levert het op: verbeterde leesresultaten, leerlingen worden actieve lezers en beleven meer plezier aan begrijpend lezen.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over deze dienst?

Vragen of meer informatie?
Laat Expertis contact met u opnemen.

Deel deze dienst