Versterk je leiderschap met actuele inzichten in curriculum, lesgeven en toetsing
Stuur jij als schoolleider of bestuurder al op basis van actuele onderwijskundige inzichten? Wil je jouw visie op onderwijs verdiepen met wetenschappelijke kennis, of het onderwijs binnen jouw school meer evidence-informed vormgeven? De Leergang Onderwijskundig Leiderschap helpt je bouwen aan krachtig én onderbouwd onderwijs in de praktijk.
Het Belang van Onderwijskundig Leiderschap
Onderwijskundig leiderschap is van directe invloed op de onderwijskwaliteit. Schoolleiders en bestuurders kunnen het verschil maken door kaders te scheppen en gericht te sturen op de kwaliteit van het lesgeven. De Leergang Onderwijskundig Leiderschap van Expertis helpt leidinggevenden om evidence-informed beslissingen te nemen en effectief te sturen op onderwijsinhoud en teamontwikkeling.
Recente wetenschappelijke literatuur vormt de basis voor deze leergang. Je verdiept je in thema’s als effectieve instructie, curriculumontwikkeling, toetsing, leerpsychologie, sociaal-emotionele ontwikkeling en de rol van basisvaardigheden. Zo bouw je als onderwijskundig leider aan stevig en onderbouwd onderwijs binnen jouw school of scholengroep.
Aanbod: Leergang Onderwijskundig Leiderschap
In deze leergang staat de toepassing van recente onderwijskundige literatuur centraal. Je verdiept je in thema’s als curriculumontwerp, effectieve instructie en toetsing, en leert hoe je een lerende cultuur stimuleert binnen je organisatie.
Bijeenkomst 1 – Hoe werkt leren?
Wat is onderwijskundig leiderschap en hoe oefen je invloed uit op het primaire proces? Daarnaast staan inzichten uit de cognitieve leerpsychologie centraal: hoe werkt leren en wat betekent dat voor het didactisch handelen van leraren?
Bijeenkomst 2 – Didactiek en curriculum
Wat zijn goede instructiemodellen? Hoe stuur je als leider op een krachtig curriculum en wanneer wijkt een instructiemodel? Je krijgt zicht op hoe curriculum en didactiek elkaar versterken.
Bijeenkomst 3 – Gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling
Hoe creëer je een sterk schoolklimaat en hoe geef je daar onderwijskundig leiding aan? We behandelen bewezen aanpakken op basis van wetenschappelijk onderzoek.
Bijeenkomst 4 – Basisvaardigheden
Hoe stuur je op goed lees-, reken- en taalonderwijs? Wat zijn signalen voor achterblijvende resultaten en hoe analyseer je deze? Met medewerking van Marita Eskes.
Bijeenkomst 5 – Terugkomdag met presentaties
Afsluitende bijeenkomst waarin deelnemers hun ontwikkeling presenteren, inclusief de opdrachten die tijdens de leergang zijn uitgevoerd. Deze dag geldt tevens als afronding voor herregistratie in het Schoolleidersregister PO.
Praktische informatie
Wat is het: Een leergang (met herregistratie) over onderwijskundig leiderschap, gebaseerd op actuele wetenschappelijke inzichten.
Voor wie: bestuurders (PO en VO), schoolleiders, intern begeleiders en kwaliteitsmedewerkers.
Onderwijstype: primair onderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs.
Duur: 5 bijeenkomsten + ca. 40 uur zelfstudie (incl. eindproduct)
Opbrengst: inhoudelijke verdieping en praktische handvatten voor het verbeteren van onderwijskwaliteit.
Herregistratie: Geaccrediteerd bij het Schoolleidersregister PO (60 punten)
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over deze leergang?
Expertis
Michel Freriks
Amersfoort / Almelo / Gouda
Vragen of meer informatie?
Laat Expertis contact met u opnemen.