Regie in de School – Expertis

Hét programma om als schoolteam te bouwen aan een stevige pedagogische schoolcultuur

“Leren begint met goed gedrag. En goed gedrag kun je leren.”

Een goed pedagogisch klimaat dé basis vormt voor effectief leren. Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse scholen hierin achterblijven. Zo gaat volgens Talis (2018) ruim 17% van de leertijd verloren aan ordehandhaving. Nederland behoort volgens Pisa (2018) tot de tien laagst scorende landen als het gaat om discipline in de klas. Zelfs bij zelfstandig werk maken leerlingen tot 20% meer fouten wanneer het niet stil is in de klas. Veel scholen worstelen met het opbouwen van een stevig pedagogisch klimaat. Het programma Regie in de school biedt hiervoor een bewezen effectieve aanpak.

Het traject is ontwikkeld in nauwe samenwerking met researchED Nederland. De onderbouwing komt uit het onderwijsboek Regie in de klas van Tom Bennett – voormalig docent, gedragsdeskundige en oprichter van researchED. Regie in de school is het eerste complete programma dat wetenschappelijke inzichten combineert met de onderwijspraktijk – in alle lagen van de schoolorganisatie. Centraal staat de verbinding tussen schoolcultuur en het pedagogisch vakmanschap van álle professionals binnen het team. Na succesvolle implementaties in het Verenigd Koninkrijk is dit programma nu via Expertis Onderwijsadviseurs beschikbaar in Nederland.

“Welk doel je binnen het onderwijs ook nastreeft, alles gaat beter als leerlingen zich gedragen.”

Regie in de school kijkt integraal naar het functioneren van een schoolteam en werkt vanuit een breed perspectief. Het programma betrekt teamleden op alle niveaus en creëert zo een gemeenschappelijke basis voor een krachtig pedagogisch fundament. Enerzijds wordt gewerkt aan professioneel leiderschap, anderzijds krijgen leraren een rijk palet aan inzichten, strategieën en praktische handvatten aangereikt.

Ieder traject wordt op maat samengesteld, afgestemd op de hulpvraag van de school en het team. Deze maatwerkbenadering verhoogt de motivatie, sluit aan bij de praktijk en vergroot de kans op duurzame verandering. Een traject bestaat doorgaans uit de volgende onderdelen, verspreid over een schooljaar en in overleg ingepland:

  • Start- en eindmeting/observatie
    Twee meetmomenten waarbij we samen met het schoolteam reflecteren op de praktijk en verbinding leggen met relevante theorie.
  • Teambijeenkomsten (2x)
    Alle teamleden worden actief betrokken bij het proces en bouwen samen aan een sterke pedagogische cultuur.
  • Boosterbijeenkomsten (2x)
    Deze bijeenkomsten helpen om focus vast te houden, gemaakte afspraken te borgen en inzichten te verdiepen.
  • MT-coaching/begeleiding (2-3x)
    Het versterken van de pedagogische cultuur vraagt ook iets van leiderschap. In deze sessies reflecteren we op leiderschapsgedrag, bespreken we actuele casuïstiek en scherpen we de rol van het MT aan.

Gedragsverandering kost tijd. Regie in de school richt zich op een blijvende kwaliteitsslag in de school. Daarom blijft Expertis Onderwijsadviseurs desgewenst ook na afloop van het traject beschikbaar voor verdieping of een vervolg.

Wat is het: Een op maat gemaakt schooltraject gericht op het versterken van de pedagogische schoolcultuur en het creëren van een stevige basis voor goed onderwijs.
Voor wie: Schoolteams in het primair – en voortgezet onderwijs.
Wat levert het op: Een gedeelde pedagogische basis, heldere gedragsverwachtingen, en een veilige, gestructureerde leeromgeving waarin leren centraal kan staan.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over dit schooltraject?

Vragen of meer informatie?
Laat Expertis contact met u opnemen.

Deel deze dienst