Lesson Study – leren door de ogen van leerlingen
Leraren die samen goed doordachte lessen ontwerpen, en dat doen vanuit het perspectief van de leerling – dat is Lesson Study. De focus ligt op het leren van de leerlingen. Een onderzoekende houding van de leraar is daarbij essentieel. Lesson Study verhoogt de kwaliteit van de lessen én draagt bij aan de professionalisering van leraren.
Met Lesson Study leren leraren:
- hoe leerlingen leren;
- hoe ze leerlingen effectief kunnen benaderen;
- hoe ze leermomenten bij leerlingen herkennen;
- hoe ze hun lessen verbeteren.
Een Lesson Study-cyclus op jouw school
Expertis werkt vanuit de overtuiging dat Lesson Study krachtige professionalisering is. De adviseurs zijn gegrepen door deze werkwijze en begeleiden scholen met enthousiasme en expertise. Ze helpen onderwijsteams om Lesson Study op te zetten, te ontwikkelen en duurzaam in te bedden – in het primair, voortgezet én speciaal onderwijs.
Bij Lesson Study ontwerpen leraren gezamenlijk een onderzoeksles, die ze geven, observeren en analyseren. Door lessen te evalueren, aan te passen en opnieuw te geven, leren ze veel van én met elkaar. Uniek is dat leraren bij elkaar in de les kijken, leerlingen observeren, feedback geven en samen lessen ontwerpen.
Het traject is intensief, maar levert snel resultaat op. Lesson Study vindt plaats in een veilige setting met collega’s die gericht zijn op het verbeteren van het leren van leerlingen. Teams leren:
- betere vragen te stellen;
- didactische en pedagogische vaardigheden te versterken;
- lessen beter te plannen;
- klassenorganisatie te verbeteren;
- betekenisvolle doelen te stellen;
- en inhoudelijk dichter tot elkaar te komen.
Expertis ondersteunt ook bij borging en continuïteit. Duurzame ontwikkeling en eigenaarschap zijn hierin de sleutelwoorden.
Wetenschappelijke onderbouwing
Lesson Study is een werkwijze uit Japan die het vakmanschap van leraren aanspreekt. Tijdens een cyclus wordt wetenschappelijke kennis vertaald naar de lespraktijk. Expertis werkt samen met de VU Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit Utrecht, Universiteit Twente en Hogeschool Windesheim. Gezamenlijk wordt onderzoek gedaan naar de effecten op leraar- en leerlingniveau.
Praktische informatie over deze dienstverlening
Wat is het: intensieve begeleiding bij het opzetten, uitvoeren en borgen van Lesson Study.
Voor wie: leraren, intern begeleiders, schoolleiders.
Welk type onderwijs: primair, voortgezet en speciaal onderwijs.
Wat levert het op: leraren leren gerichter naar leerlingen te kijken en hun lessen effectiever voor te bereiden en af te stemmen op de onderwijsbehoeften.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over het Lesson Study traject?
Expertis
Brigitta Mathijssen
033 – 46 12 680
info@expertis.nl
Amersfoort / Almelo / Gouda
Vragen of meer informatie?
Laat Expertis contact met u opnemen.