Inzicht en handelen op basis van data
Onderwijsdoelen evalueren vraagt om inzicht in groeps- en leerlingontwikkeling. Denk aan vakgebieden als technisch en begrijpend lezen, spelling, rekenen of sociaal-emotioneel functioneren. Tegelijk biedt evaluatie zicht op de effectiviteit van het onderwijsaanbod en op leerlingen die mogelijk andere ondersteuning nodig hebben.
Dat vraagt om een doordachte analyse van beschikbare data. Niet alleen om vast te stellen wat zichtbaar is, maar vooral om te weten welke vragen je met die data kunt beantwoorden.
In deze bijeenkomsten staat het analyseren van eigen data centraal. De focus ligt op niet-methodegebonden toetsen, maar ook andere beschikbare data omtrent leerling-ontwikkeling komen aan bod. De terminologie wordt verduidelijkt en er worden praktische adviezen gegeven over het gebruik van overzichtelijke en bruikbare overzichten.
Bijeenkomst 1: Schoolniveau
Van ambities naar onderbouwde doelen
Je leert hoe je schooleigen ambities koppelt aan beschikbare gegevens zoals schoolweging en op. Het evalueren van de onderwijsresultaten begint bij het afstemmen van de doelen op de beschikbare data. Wat zijn de ambities van jouw school en hoe vertaal je deze naar meetbare doelen?
In deze bijeenkomst leer je hoe je schooldata efficiënt analyseert en een schoolanalyse opstelt voor een vakgebied naar keuze. We helpen je met het interpreteren van gegevens die bijdragen aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Aan de hand van praktische vragen krijg je inzicht in de stappen die nodig zijn om een gedegen schoolanalyse te maken.
Doelen:
- Het formuleren van de ambities van je school en het vertalen naar onderwijsdoelen.
- Het verzamelen van relevante gegevens en het stellen van schooleigen doelen.
- Het opstellen van een schoolanalyse voor een vakgebied met de juiste tabellen en grafieken.
- Het stellen van gerichte vragen om de analyse verder te verfijnen.
Doelgroep: Schoolleiders en intern begeleiders
Studiebelasting: 3 uur contacttijd, 1 uur zelfstudie
Bijeenkomst 2: Groepsniveau
Doelgerichte groepsanalyse op basis van leerlingdata
Het volgen van de voortgang van leerlingen binnen de groep is essentieel voor een goed onderwijsproces. Hoe ontwikkelt een leerling zich in vakken als technisch en begrijpend lezen, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling?
In deze bijeenkomst leer je hoe je de vaardigheidsgroei van leerlingen analyseert, en hoe je deze voortgang in relatie tot de niveaugroepen interpreteert. Je krijgt handvatten om de resultaten van je leerlingen te vergelijken met eerdere leerjaren en landelijk gemiddelde.
Doelen:
- Het toepassen van de begrippen niveaugroep, vaardigheidsscore en vaardigheidsgroei.
- Het vinden en gebruiken van de juiste gegevens in het LVS voor een gedegen analyse.
- Het analyseren van de voortgang van leerlingen en het vergelijken met landelijk gemiddelde.
- Het vaststellen van passende interventies en vervolgstappen voor leerlingen.
Doelgroep: Leerkrachten, bouwcoördinatoren, intern begeleiders
Studiebelasting: 5 uur contacttijd, 2 uur zelfstudie
Bijeenkomst 3: Leerlingniveau
De individuele leerling in beeld
In deze bijeenkomst focussen we op de individuele leerling. Hoe analyseer je de ontwikkeling van een leerling in de verschillende vakgebieden en hoe kun je deze verder ondersteunen?
Je leert hoe je de voortgang van een individuele leerling op basis van data goed kunt volgen en interpreteren. We bespreken hoe je de resultaten van verschillende meetmomenten vergelijkt, zodat je gerichte ondersteuning kunt bieden.
Doelen:
- Het analyseren van de voortgang van de individuele leerling in verschillende vakgebieden.
- Het vergelijken van de vaardigheidsgroei met landelijk gemiddelde en eerdere resultaten.
- Het identificeren van belemmerende en stimulerende factoren en het bepalen van interventies om de leerling verder te helpen.
Doelgroep: Leerkrachten, bouwcoördinatoren, intern begeleiders
Studiebelasting: 5 uur contacttijd, 2 uur zelfstudie
Waar te volgen
De training is zowel online, bij jullie op school als op diverse locaties in Nederland te volgen.
Kijk ook naar de Cedin-trainingen Analyse als basis voor betere rekenlessen en Effectief analyseren.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie over deze training?
Vragen of meer informatie?
Laat Cedin contact met u opnemen.