De Kracht van EDI (Expliciete Directe Instructie)

Een goede les geven, dat is toch de essentie van het vak van leerkracht? Daarbij is het essentieel om zicht te hebben op het leerproces van je leerlingen. Komt jouw instructie aan? Snappen de leerlingen de stappen van de te oefenen vaardigheid? Met het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI) zijn beide belangen gedekt. De basis voor een goede les met een effectieve instructie voor de leerlingen én inzicht in het proces.

Wat is EDI?

Lesdoel: Het lesdoel wordt vooraf bekendgemaakt en besproken met de kinderen en staat bij voorkeur zichtbaar op het bord of elders in de klas.
Voorkennis: De (voor)kennis die aansluit op het nieuwe doel wordt geactiveerd door een klassikale opdracht en/of terugblik.
Instructie: Hierin worden zowel het concept als de vaardigheid geleerd én het belang van het doel en/of de vaardigheid.
Begeleide inoefening: De leerlingen leren de vaardigheid geleidelijk aan. In elke fase controleer je als leerkracht hoe je leerlingen ervoor staan.
Lesafsluiting: De fase waarin leerlingen zelfstandig de vaardigheid toepassen. Hier kun je goed zien wie naar de zelfstandige verwerking kan en wie verlengde instructie nodig heeft.
Verwerking: De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag met het doel. In deze fase staat ook de verlengde instructie centraal.

Belang van het lesdoel

Begeleid inoefenen van de vaardigheid

Elke instructieles doorloopt de volgende stappen:

Verlengde instructie

De kracht van EDI

Bronnen:
Hollingsworth, J. & Ybarra, S., Nederlandse bewerking M. Schmeier (2020). Expliciete Directe Instructie 2.0. Tips en technieken voor een goede les. Pica.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *